Jak wdzięczność pomaga szczęśliwszym być?

Wdziecznosc

Sierpień 12, 2014 • Pozytywna, Psychologia, szczęście i życie w Ameryce • Views: 1311

Jeszcze wrócę do wdzięczności!

Wszystkim, którzy wzięli udział w blogowych wyzwaniach bardzo dziękuję. Dziękuję także tym, którzy pisali do mnie prywatnie i prywatnie, nie na łamach bloga, opowiadali o nowej dla nich lekcji zwanej wdzięczność.

Cieszę się, że oswajanie z wyrażaniem wdzięczności nie poszło na marne. Na blogu będę pisać mój miesięcznik dobrych rzeczy, podziękowań i wdzięczności, moje „Top ten dziękuję za sierpień, wrzesień, itd.”.

Jeśli  ktoś zaprzyjaźni się z wdzięcznością po moich artykułach, radość ma jest wielka, jeśli ktoś inny, zastanawia się „co z tym fantem zrobić” też dobrze, jeśli ktoś „tego nie kupuje” cóż, bywa i tak. Dla każdego coś innego, choć nawyki wdzięczności mają wysoką nieszkodliwość społeczną dlatego dalej je polecam.

Robert Emmons, badacz wdzięczności definiuje to pojęcie jako „cudowne uczucie, chęć dziękowania i doceniania cudu życia”. Sposoby na świadome wprowadzanie się w stan wdzięczności: pomyśl jak dobra jest Twoja sytuacja (a mogłoby być gorzej), wspominaj wszystko dobre, co spotkało Cię w życiu, koncentruj się na chwili obecnej i doceniaj to, co aktualnie masz.

Wdzięczność podnosi poziom szczęścia, tak mówią badania! Sonja Lyubomirsky, naukowiec szczęścia, pisze wprost, że ślepe rozumowanie nic tu nie da. Wszystko zaczyna się od zrozumienia: „jak to się dzieje, że wyrażanie wdzięczności czyni nas szczęśliwszymi ludźmi”?

Profesor Lyubomirsky podaje osiem pozytywnych efektów okazywania wdzięczności, która:

1. Uczy satysfakcji i radości z darów, jakie mamy.

2. Wpływa na poczucie własnej wartości i na samoocenę.

3. Pomaga opanowywać gniew i reinterpretować stresujące i bolesne doświadczenia.

4. Przekłada się na wzrost moralności zachowań, uświadamia istniejące obok dobro i uczy jego odwzajemniania.

5. Zaciśnia relacje międzyludzkie i sprzyja prawdziwym przyjaźniom.

6. Neutralizuje toksyczną potrzebę porównywania się z innymi. Ona nadal istnieje, ale spada, gdy wyrażasz wdzięczność za swoje dobra.

7. Łagodzi strach, smutek i chciwość czyli wygrywa z negatywnymi emocjami.

8. Spowalnia hedoniczną adaptację, a więc chroni przed przechodzeniem do codzienności nad pozytywnymi zmianami w życiu.

To minimum, o którym mówi Profesor, brzmi jak dobra recepta na długotrwałą zmianę. Jako psycholog, uciekam się od trywialnych porad, które nagle zmienią życie. Ale jako ten sam psycholog nie mogę ignorować wyników badań, które potwierdzają wdzięczności skuteczność. Dlatego podkreślam, że nic co naukowe nie jest mi obce, a skoro badania działają na korzyść wdzięczności, mogę tylko przybić im piątkę i podać dalej!

„Wybierz szczęście Naukowe metody budowania życia, jakiego pragniesz” Sonja Lyubomirsky

Photo attribution: Geraint Rowland via flickr / CC BY-ND 2.0

 

Tagi: